onsdag 4 januari 2012

Om alkohol

När jag låg och var klen hemma hos föräldrarna så råkade jag se ett avsnitt utav Sjunde Himlen. Detta otroligt moraliska och populära program om en präst och hans familj. Ah, sjukdomsunderhållning när den är som bäst.
Just detta avsnitt var mycket spännande, då Ruthies (den lilla tjejen som tydligen blivit stor) pojkvän var försvunnen. Alla, och jag menar verkligen alla, gav sig ut och letade efter pojkvännen. Tillslut hittade de honom sittandes i en park med två kompisar. "Åh så bra att han blev hittad, slutet gott allting gott" tänker ni nu, men, han satt där i parken och drack en öl tillsammans med sina två kompisar! Kan ni tänka er något så fruktansvärt? Tre fjortonåringar som delar på en burk öl (förmodligen en 3,5a).
Programmet slutade med att han bad om ursäkt till alla, han förstod att han hade gjort fel och hade anmält sig till AA för tonåringar. Så blev alla lyckliga igen och prästen förklarar för oss att ibland gör folk saker som vi inte förstår varför, folk dricker fastän det är jättejättedumt och farligt. May we pray for them. Eller bara skicka dem till AA för tonåringar.

Okej. Det är inte okej för en fjortonåring att dricka, verkligen inte. Det är klart att om man kommer på sin fjortonåriga son, bror eller vad det nu är, med att dricka alkohol bör man ta sig ett snack med personen i fråga.
Samtidigt som jag vet att när man var fjorton så var ju det där med alkohol så otroligt spännande. Man ville ju testa på, testa det där som alla pratade om. Så, om tre små killar sitter och delar på en öl som de råkar ha kommit åt någonstans, kanske det inte är läge att kalla på AA. Det kanske är läge att säga "jag förstår att ni är nyfikna, men låt det vänta några år". Eller något i den stilen.

Samtidigt kan jag känna att i Sverige är vi så otroligt liberala med alkohol ändå, vilket är konstigt då försäljningen är statligt kontrollerad och restrikterad. Men det är ingen som tycker att det är konstigt att man som 17-åring dricker. Alla lärarna på gymnasiet visste om det och ingen försökte göra något åt det. De allra flesta föräldrar till kompisar som jag vet, har accepterat sina barns drickande även om de varit minderåriga.
Så, vart jag försöker komma här är, att Sjunde Himlen är som vi alla vet en enda stor moralkaka som försöker lära Amerikanerna rätt och fel. I Sverige vet vi att det är fel att dricka innan man fyllt 18 och det är fel att köpa innan du fyllt 20, men ändå är det så många som börjar långt innan. För att man kan, för att det finns alkohol att dricka och för att det är okej.
Kanske kan det vara så att vi här inte ska skratta så mycket åt amerikanernas moral, utan se själva på våra supande tonåringar, kanske inte ge dem numret till AA vi första sipp vin, men kanske iallafall prata lite om alkohol och dess konsekvenser.

O andra sidan så tycks det vara helt okej att röka på i USA, vilket inte ännu, i de allra flesta kretsar inte är lika okej här i Sverige. Och i Tyskland får man köpa öl när man är 16, men sprit när man är 18, så vem vet vad som egentligen är rätt och fel.


Åh, allt detta tal om alkohol gör mig lite sugen på öl. Så där har ni mina kvällsplaner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar