söndag 29 april 2012

Dagens frustration

Jag är så fruktansvärd trött på allt hälsotjat. Eller snarare på missuppfattningen om vad hälsa är och allt tjat om detta.
Alla dessa hälsobloggar. De skriver om träning och mat och tipsar andra om hur de ska bli mer hälsosamma, de är självutnämnda hälsocoacher.
Att uppmana till träning och att äta hälsosamt är inte fel, men att lägga upp en bild på en kebabrulle och skriva "dagens synd" och skriva att man är dålig för att man bara har sprungit en mil denna vecka, det är inte hälsosamt.

Dessa hälsofreak finns inte bara bland bloggar, utan det är överallt. Jag blir så trött. Så trött på att höra om olika dieter, trött på kaloriräknande, trött på "syndande".
Hela samhället har ätstörningar och en normal uppfattning om hälsa tycks inte finnas längre, när hälsocoacherna vill få oss att må dåligt över att äta en hamburgare.

Det gör det bara så himla svårt för en person som inte vill något hellre än att någongång ha ett normalt och hälsosamt förhållningssätt till mat och träning, när hela samhället är ätstörd och skeva uppfattningar. Ingen kan väl förvänta sig att jag ska ha ett icke-komplext förhållningssätt till mat, när alla andra tycks ha det.

Så nu har jag bestämt mig för att inte fortsätta att träna på gymmet efter att kortet går ut, för jag mår för dåligt av det. Jag hatar alla andra människor där, jag hatar omklädningrummen, jag hatar speglarna och jag hatar maskinerna som räknar kalorierna och jag hatar hatar vad de gör med min hjärna. Jag hatar att jag är så svag.

Jag blir så trött på att det är standard med kaloriräknare på maskinerna. Jag blir trött på att man ska träna för att gå ned i vikt. Jag är trött på vikt.

Detta inlägg blev lite rörigt, men jag är lite frustrerad. Så nu istället för att deffa inför beach 2012 ska vi bulka, det vill säga, göra precis tvärtom. Revolution.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar