torsdag 8 mars 2012

Lite tankar om Kony 2012

Alltså idag skulle jag bara läsa hela dagen lång, men den här debatten om Kony 2012 och Invisible Children är bara för intressant för att helhjärtat kunna ägna sig åt artiklar om civilisationer.

Jag tror inte att någon har missat Invisible Childrens video, om ni har gjort det googla eller gå in på facebook så kommer ni att hitta den. Igår bombades min facebook av denna film, med budskapet "sprid!". Alla bloggar la upp den och skrev "detta är sjukt viktigt, titta på filmen".
Jag tittade på filmen och blev berörd. Jag grät till och med lite. Jag tänkte att det är en bra sak de gör, får människor att bli medvetna om vad det är som föregår i världen. Gör människor medvetna om hur världen ser ut och framförallt vem Kony är. Det är extremt viktigt att vara medveten och Invisible Children har verkligen lyckats med att få människor att engagera sig.

Men, jag är skeptisk och kritisk till allting, vilket man lätt blir utav samhällsstudier. Jag tänkte inte "fy elaka USA som inte ville hjälpa till" utan mer "det är klart att inte USA kan skicka militärer till Uganda hur som helst". För så är det, bara för att det pågår förtryck och hemska saker, kan inte ett annat land skicka dit sin militär för att ordna upp saken. Varje stat är suverän och då råder icke-intervention, andra stater får inte interverna. Dock finns det undantag, undantag som alltså legitimerar intervention och krig.
Sen ur ett annat perspektiv, så finns det många problem med att det är just USA som ska rädda befolkningen från LRA och Kony. Den vita makten ska komma och hjälpa till och visa hur man gör. Det kan innebär många problem om det inte sköts rätt.
Nu förstår jag att Invisible Children stödjer Ugandas armé som många hävdar att de inte själva är bättre än LRA. Många hävdar att man inte kan kriga för fred och bör därför inte stödja armén. Jag vet inte så mycket om Ugandas militär, men, jag tycker att det är bättre att stödja deras armé än att skicka dit amerikanska soldater. Sen kan vi också gå in på vilken militär som inte våldtar och begår krigsbrott. Sen är krig för fred ett legitimt skäl för krig enligt många teoretiker. Ändamålet helgar medlet som man säger.

Det finns otalig kritik om att Invisible Children inte använder pengarna rätt, att endast 32% går direkt till ändamålet. Då tänker jag att det inte är gratis att göra det som de gör, resor och filmskapandet kostar, så det ser inte jag som något konstigt. Börjar man granska varje ideell organisation kommer man förmodligen hitta liknande siffror, om inte ännu mindre andel till själva ändamålet. Så länge de inte drivs med vinst är det okej för min del.

Så, är det då rätt eller fel det Invisible Children gör?
Det är absolut rätt att vilja stoppa Joseph Kony. Det är rätt att göra människor uppmärksammande på detta problem och på vem han är.
Sen kan man diskutera i all oändlighet om deras tillvägagångssätt är rätt eller fel. Jag vill tro på filmens budskap om att man måste börja någonstans och vi kan inte längre göra ingenting.
Jag tycker i varje fall att Invisible Children ska ha en eloge för att de har gjort människor uppmärksammande och fått upp detta på agendan och det ska bli väldigt spännande att se vad som händer.

Jag tror att min tanke när jag började skriva var lite att ge del av mina tankar kring detta, samt en uppmaning att ta en del av kritiken, men var kritiska mot kritiken också. Tro inte på något ni läser, inte ens detta. Jag kanske har hittat på allt. Det har jag inte, om ni vill läsa mer om krig och när det är rätt och fel så tipsar jag om boken Just and Unjust wars av Micheal Walzer.

Så mina hjärtegryn, det finns många konflikter där ute i världen som vi alla bör bli uppmärksammade på, tyvärr är denna bara en i mängden. Världen är hemsk plats helt enkelt.

Och med de orden tackar jag för mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar