onsdag 28 mars 2012

den stora hälsoresan

Mitt nyårslöfte var att bli mer hälsosam på alla plan. Snart har 4 månader gått och det kanske är på plats med en utvärdering.
Jag har tränat mer i år än vad jag har gjort på väldigt länge. Jag har hållt träningen på en bra nivå, ingen hets eller liknande. Tränat för att det är kul och för att jag mår bra av det. Eller okej, mest för att jag mår bra av det, så himla roligt är det inte.
Hur har resten av planen gått?
Sådär. Kämpar fortfarande med mina matvanor och ibland är jag jätteduktig och ibland blir det inte alls bra. Så som det är antar jag. Jag försöker iallafall. Ibland lite för lite.
Och där kommer nästa bit in. Hjärnan, hur hälsosam är hjärnan, såhär nästan 4 månader in i 2012? Det är här jag inte riktigt vet. Jag vet inte hur hälsosam min hjärna är, för den är uppdelad i två delar. Den ena större än den andra, men fortfarande, fortfarande finns bråk-hjärnan kvar. Och frisk-hjärnan får ständigt kämpa för att tysta bråk-hjärnan. Oftast vinner frisk-hjärnan, men jag kan inte låta bli att undra; ska det verkligen vara såhär? Ska man verkligen behöva bråka så mycket mig sig själv för så små saker?
Förmodligen inte. Men jag måste bråka och frisk-sidan måste vinna, inte oftast, utan alltid, frisk-sidan ska alltid vinna.
Som tur är har jag en personlig hälsopedagog som jag ibland bombar med frågor som jag egentligen vet svaret på, men jag måste få det bekräftat från annat håll, från hälsopedagogs-håll.

Så, jag vet inte var utvärderingen landar någonstans. Jag har en bit kvar innan jag kan kalla mig för hälsosam antar jag, men jag jobbar på det. Säger vi och alla är nöjda.

Ah. Nu ska jag och mina hjärnor sova.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar