tisdag 27 december 2011

Julen

Julen kom och gick. Svepte förbi, likt den stormvind som drog över landet igår natt.
Dagmar. Stormen är menad att bli hatad, när man döper den till Dagmar. Det är väl klart den blåser ilske-stormar och hämnas på de jävlarna som tyckte att Dagmar var ett passade namn. Kan vi inte komma överens om att nästa gång vi ska döpa en storm så kan den väl få något finare namn? Så att den slipper vara ledsen och blåsa ned elledningar på grund av namn-missnöje.

Ja, nu var det julen jag tänkte skriva om. Julen, denna glädjefyllda högtid som just har ägt rum. Jag börjar mer och mer uppskatta julen, jag vet inte om det har något med att göra att jag numera har kommit upp i den åldern att det är helt okej för mig att dricka starkvinsglögg och julöl så att jag kan vara smålullig hela kvällen, eller om det helt enkelt är för att jag har mognat.
Jag är dock lika hårt traditionsbunden som tidigare år, jag får psykbryt när Jenny och Erika dubbelhänger i julgranen (hänger två prydnader på en gren) och när mamma säger "nej de tomtarna har vi inte tagit fram, de behövs väl inte".
Alla tomtar behövs, de behövs för att det ska vara precis som det alltid har varit.
Nya traditioner är dock välkomna, i år ägnades stor del av kvällen till gitarrspelande och skönsång. Jag och Erika sjöng vår egenkomponerade jullåt "julen är här". Sedan spelade jag lite sorgliga låtar, för de är de enda jag kan.

Julen var bra helt enkelt. Mysigt, mat och godis i mängder, mys med mysiga människor och bara härligheter.

Nu är jag tillbaka i lilla läggan. Lite ensamt är det allt, efter att ha tillbringat hela julen med familjen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar