torsdag 24 februari 2011

okunnighetens slöja

Kan huvudvärken ge sig? Kan snön ge sig? Kan man bara få må lite bra ibland och vara lite lycklig? VAVAVAVA?

Nehe, det får man självklart inte, inte i denna värld, för världen är orättvis. Vi klagar på kyla och andra klagar på att de vill ha sin förbannade rätt att säga vad de tycker. Vi fryser och de blir dödade av militärer som tycker annorlunda.
Världen är orättvis.
Okunnighetens slöja, om vi inte visste hur det skulle bli för oss, hur skulle vi då vilja att världen såg ut? Om vi inte visste i vilket land vi skulle bo, vilket kön vi skulle ha, vilken religion, hur skulle vi då vilja att världens spelregler var? John Rawls, mina damer och herrar, John Rawls. En klok man.

Om jag fick välja så skulle jag vilja att huvudvärken försvann, tröttheten försvann så att jag orkade ta mig igenom boken. Skulle vilja sova en hel natt igenom och vakna utvilad. Skulle vilja ha en riktigt bra fylla. Skulle vilja ha lite kärlek.
Men det är inte jag som bestämmer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar