tisdag 25 oktober 2011

Matakuten

Jag är lite rädd att när jag kommer flytta hemifrån (om typ en vecka eller så!!) så kommer mina matvanor fallera totalt. Inte för att jag har så bra matvanor i nuläget, men de kommer förmodligen bli ännu sämre. För vem orkar lägga pengar på mat, när man kan köpa typ... öl?
Jag kommer ju bli undernärd, fast med sjuka kalciumvärden om jag bara ska leva på yougurt. Så ni stora barn som redan har flyttat hemifrån får gärna hjälpa mig med detta. Behöver hjälp med följande:
- Hur man handlar mat. Vet hur själva processen går till, ta en korg, plocka varor, betala. Men, det är vid plocka varor det blir svårt. Jag blir helt handlingsförlamad och tänker "vad är jag sugen på?" och kommer alltid ut med en avokado och yougurt. Sen när jag går ut ur affären kommer jag ut ur min koma och då slår det mig att jag skulle handla middag för en hel vecka. Behöver alltså bli bättre på det.
- Hur man får inspiration till att laga riktig mat när det ändå bara är man själv som ska äta. Tänk er, ingen som säger "åh så gott" och inte heller någon som säger "filmjölk är inte rikigt mat". Hur ska man då orka laga rikigt mat?

Det var väl det egentligen. Kanske någon duktig hälsopedagog vill hjälpa mig med detta, för det är väl sånt ni gör? Ser till att jag har en god hälsa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar