söndag 16 januari 2011

Berlin

Alltså Berlin. Vad ska jag säga. Vi kan ju ta det från början.

Onsdag
Vaknar 02:30 efter ca två timmars sömn. Lämnar hemmet 03:00, får skjuts in till centralen av världens snällaste morfar. Hämtar Josabeth på söder, några fulla människor försöker hoppa in i bilen eftersom de trodde att det var en taxi.
På centralen gör jag och Josabeth sönder varje biljettautomat, då det blir ERROR när vi försöker köpa biljett. På skavsta går allting smidigt, sätter oss på planet och väntar. Vi väntar i en timme, då det snöade (I SVERIGE VAAAA SÅ SJUKT KONSIGT!!!!!). När planet väl lyfter så landar det på en gång, alltså vi var 55 minuter i luften, sjukt snabbt. Väl där så tog vi oss i mot den stora staden, till det hostel som vi tänkte bo på. När vi gick av tunnelbanan och kom upp för rulltrappan kollade vi på varandra och undrade vart vi hade hamnat. Vi hade ju kollat så noga på kartan, det var bara två stationer från Mitte, bra läge, men, nu hade vi hamnat i ett ghetto. Så sjukt fult och läskigt. Vi bestämde oss för att det inte var så farligt och gick mot hostlet. Gick länge. Förstod att vi inte pallade. Åkte till ett annat hostel i mycket bättre kvarter.
På kvällen var det mycket barhopping, vi var på 4 olika ställen den kvällen. Bland annat en indisk restaurang/bar med två fransmän. Sov inte jättegott den natten, hade en snarkandes gubbe i vårat rum.

Torsdag
Vaknar, blir dumförklarade av hostelpersonalen, åker fast för planking på tunnelbanan, så himla onödigt, går på sjukt stor secondhand, köper tröja och scarf för ynka 8 euro. Äter goda nudlar för 2,50. Går på annan secondhand. Fikar, åker till annan stadsdel. Blir rapad i örat av knasig gubbe. Åker och blir festliga på hostlet. Åker iväg igen, går inte av vid Alexanderplatz. Regnar sjukt mycket, kommer in på White Trash Fastfood som två blöta katter. Äter sjukt sjukt mycket mat, men lämnade mycket mer på tallriken, drack rätt mycket öl. Sjukt bra ställe.

Fredag
Regnade igen, så blev inget med den turkiska marknaden som tänkt. Gick runt, kollade i olika affärer och på saker och ting. Köpte ugglering. Köpte byxor och lite sånt. På kvällen gick vi igen till White Trash, lite mindre mat denna gång. Men ännu mer öl. Var klubb och spelningar på nedervåningen, satte oss där. Här nångång blir det lördag.

Lördag
Dricker massa öl, träffar sköna och osköna snubbar. Dansar och nånstans här förstår vi att vi måste åka och hämta våra väskor på hostlet för att bege sig till flygplatsen. Allt detta är rätt suddigt, men vi sällskapar iaf med en tjej från Korea en bit innan hon var tvungen att ta en taxi för att inte missa sitt flyg. Vi däremot åkte tåg, fick sällskap av en snubbe som såg det som sin livsuppgift att hjälpa oss til flygplatsen. Så det hela gick smidigt. På flygplatsen var allt suddigt. Köpte godis, åt macka, drack vatten. Somnade som en gnu på flyget. Var bakis när jag vaknade. Resten av lördagen var jag helt utslagen.

Så, Berlin, Berlin, Berlin, du gör något med mig. Jag älskar det.