torsdag 3 november 2011

konsten att lura sig själv

Fake it til you make it. Ett talessätt vi har hört många gånger om. När jag hade urusel självkänsla sa hon jag pratade med att jag skulle skriva i en anteckningsbok, tre bra saker om mig själv varje dag. Det var så svårt. Jag kunde komma på 100 dåliga saker, men knappt en enda bra. Tillslut skrev jag ned tre saker, men kände mig verkligen som en lögnare. Tre bra saker om mig, som inte stämde alls. Tyckte jag. Efter ett tag, när jag skrivit tre bra saker varje dag så insåg jag tillslut att de inte alls var lögner, utan att de var sanningar om mig. Jag kunde skriva ned tre saker som jag verkligen kände var sanna. Tre bra och sanna saker om mig själv.

Ibland måste man helt enkelt intala sig själv vissa saker, även om man har svårt att tro på det. Det kommer bli bra. Du är inte ensam. Du kommer att klara det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar