söndag 27 november 2011

julstjärna

Jag måste berätta om min julstjärna. Som jag köpte för några veckor sen på IKEA. En sån på fot, det skulle ju bli så enkelt och smidigt att sätta upp. Den såg så liten och gullig ut, skulle passa perfekt i mitt fönster. Nu när jag satte upp den märker jag till min förskräckelse att den lilla foten inte alls är så liten, utan den tar upp hela jävla fönstret. Julstjärnans topp går utanför fönstret, så stor är den.
Jag börjar att gråta. Min perfekta lilla julstjärna är inte så perfekt. Min illusion om mitt julfönster går i kras. Den här julen kommer jag inte ha en fin och perfekt julstjärna, jag kommer ha en ful och defekt. Som inte passar in.

Man borde inte bli ledsen över julstjärnor. Jag vet inte riktigt vad det är med mig egentligen, men det är väl min perfektionist-sida som kommer fram. Är det inte perfekt så kan det lika gärna va. Så jag städar min lägenhet varje dag, torkar bordet som en galning och gråter över julstjärnor som inte passar.
Det är med att flytta hemifrån och sen ändra på sina jultraditioner på en gång är nog mer än jag klarar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar