torsdag 6 december 2012

Vegetarianen

I fredags när jag var och åt middag med mina kollegor sa Maria förskräckt till mig "men Linda, det är ju salami i din pasta!". Jag tittade på henne lite konstigt och sa "jo, jag vet, jag beställde ju det...". Varpå hon chockat säger "men, jag har alltid trott att du är vegetarian". 
Tokiga Maria tänker ni nu, men faktum är att samtliga runt bordet höll med om att jag hade en vegetariskt aura. Folk förväntar sig att jag ska vara vegetarian helt enkelt. 
Det är jag alltså inte. Jag gillar korv (ja), salami (korv igen), hamburgare, bacon och kan även uppskatta en bra bit kött. Så nej, jag är inte vegetarian. 
Däremot har jag tänkt tanken att bli vegetarian, i våras var jag det i två veckor iallafall. Det var nog mest en del av min "vem är jag"-kris, men även en vilja att bli en bättre medmänniska. En medmänniska till jorden tänkte jag främst på, för det är så mycket bättre för klimatet och miljön att äta vegetarisk kost. 
Ja, men sen så gillar jag animaliska produkter och under våren hade jag noll aptit så kände att det inte var läge att sätta restriktioner på vad jag fick och inte fick äta.

Nu har jag återigen detta i tankarna, sen jag dels fått höra att det förväntas att jag är vegetarian samt att min kille tjatar ganska mycket om köttets klimatpåverkan. 

Så det är helt enkelt dags igen för mig att bli mer vegetarisk. Inte helt och hållet, för som sagt, jag kan inte ha sådana restriktioner. 
Men jag tänker, att endast äta animaliska produkter ett fåtal gånger i veckan och resten vegetariskt. Det är ju en bra kompromiss. Viktigt att det är animaliska produkter också, för säger man bara "jag ska inte äta kött" är det lätt att sitta där med sin leverpastejmacka bara för att man inte ser det som kött. 

Ja, det är min plan. Kanske mitt nyårslöfte? 
Kommer nog inte bli svårt att hålla om jag fortsätter att hålla ihop mer Erik (som jag såklart kommer). Erik - miljökämpen. Trädkramaren. Moder jords försvarare. Klimathotets största fiende. Det är min kille det. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar